Wednesday 13 June 2012

Sikap suka memberi membawa keberkatan rezeki

Menarik sekali saya membaca huraian Ustaz Pahrol Mohd Juoi dalam bukunya yang bertajuk “Nota Hati Seorang Lelaki”, terbitan Telaga Biru, tahun 2009. Buku setebal 272 halaman itu banyak memberikan pengajaran kepada saya dan kehidupan terutama yang tercatit pada mukasurat 7 hingga 10.

Pada mulanya saya ingin menyalin semula bahagian itu secara total, namun cara kami berbeza dalam menulis jadi saya ingin mengekalkan cara saya menulis dan dengan itu mula membina identiti sendiri dalam penulisan.

Tulisan empat (4) halaman Ust Pahrol itu dapat saya simpulkan sebagai “sikap suka memberi membawa keberkatan rezeki”, dan ini saya jadikan sebagai tajuk artikel ini.

Lingkaran orang yang paling layak menerima pemberian kita ialah ibu dan ayah, lingkaran kedua ialah adik beradik kita, lingkaran ketiga ialah anak-anak saudara dan seterusnya kepada sesiapa yang kita pilih untuk memberi. Ustaz Pahrol mengkhususkan dalam empat mukasurat itu kepada pemberian kepada ibu dan bapa sesuai dengan ayat berikut.

Mereka bertanya kepadamu tentang apa yang mereka nafkahkan. Jawablah: “Apa sahaja harta yang kamu nafkahkan hendaklah diberikan kepada ibu-bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin dan orang-orang yang sedang dalam perjalanan.” Dan apa saja kebaikan yang kamu buat, maka sesungguhnya Allah Maha Mengetahuinya [Al-Baqarah, ayat 215]

Mungkin di kalangan pembaca ada yang berpendapat, buat apa aku berikan kepada ibu dan bapaku yang sudah kaya raya dan mempunyai pencen yang tetap, mungkin dalam fikiran anda bermain persoalan atau anggapan nanti diperlinya aku pula jika pemberian itu sedikit. Terlalu jauh rupanya anda dengan konsep memberi (giving) jika itulah pemikiran anda. Di sini tindakan memberi itu bukan meninggalkan kesan kepada penerima, tetapi akan sangat meninggalkan kesan kepada si pemberi. Melalui konsep pemberian kita didik oleh Allah untuk merasakan bahwa semua rezeki itu dari ALLAH dan apabila kita memberi rasa bersih jiwa itu akan tertanam dalam diri pemberi dan ini akan membawa kepada kekayaan diri yang lebih daripada harta yang kita punya. Setiap pemberian mendapat pahala 700 kali ganda seperti yang dinyatakan dalam ayat 261, Surah Al-Baqarah.

Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah seperti dengan sebiji / sebutir benih yang menumbuhkan tujuh tangkai (bulir), pada tiap-tiap tangkai pula ada seratus biji. Allah melipat gandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (kurnia-Nya) lagi Maha Mengetahui [Al-Baqarah, ayat 261]

Ramai yang mempunyai harta tetapi tidak berkat, mempunyai rumah besar tetapi tiada ketenangan, mempunyai jam yang besar tetapi tidak mempunyai masa untuk ibu dan ayah, mempunyai ramai kawan tetapi tetap kesunyian, mempunyai segala-galanya, namun tiada kepuasan hati. Semua itu kita boleh nyatakan sebagai konsep keberkatan. Walau pun harta sedikit tetapi hati tenang, hidup bahagia, tidur lena dan tiada kesunyian walau sedetik pun. Kita akan tetap bersama Allah.

Ustaz Pahrol dalam empat halaman itu menceritakan mengenai seorang penulis yang berjaya berkat suka memberi. Beliau tidak memberi nama penulis itu dan menyatakan bahwa ini ialah kisah benar.

Menurut Ust Pahrol, si penulis ini pada mulanya sangat kekurangan dari segi harta benda dan wang ringgit, namun ayah si penulis ini selalu meminta wang kepada anaknya setiap kali anaknya pulang ke kampong menziarahi ayah dan ibunya. Kadang-kadang dalam nada mendesak. Hal ini diadukan kepada emaknya, lalu emaknya mengatakan berilah berapa yang kamu mampu, ayah tidak kisah sebenarnya. Si penulis agak keberatan memberikan lima ringgit kerana itu saja wang lebihan yang dia ada ketika itu. Namun, diberikan juga kerana emak mengatakan tak apa sedikit pun.

Ketika bas akan bertolak, si atuk memeluk cucunya dan ke dalam poket seluar cucunya dimasukkan ang sepuluh ringgit. Ketika itu si penulis tersenyum kerana yang diberikan kepada ayahnya hanyalah lima ringgit tetapi anaknya mendapat sepuluh ringgit, jadi pada perkiraannya untung lima ringgit. Tersenyum si penulis itu.

Tahun demi tahun perkara ini berlaku, kekadang si penulis terlupa, lantas diingatkan oleh ayahnya tentang pemberian itu lalu si penulis menyeluk sakunya dan memberikan sejumlah wang kepada ayahnya, tahun demi tahun pemberian itu bertambah kerana rezekinya makin bertambah. Kalau dulu dia pulang dengan bas tetapi kini dengan kereta. Malah sebelum pulang ke kampong, si penulis sudah menyediakan peruntukan untuk diberikan kepada ayahnya. Setiap kali mereka akan pulang setiap cucu akan mendapat habuan daripada ayahnya kerana kasihkan cucu-cucunya itu, walau pun jumlahnya kurang daripada pemberian si penulis.

Bermula dengan peniagaan penulisan dan penjualan buku secara kecil-kecilan kini si penulis sudah mempunyai perniagaan besar dan maju berkat kasih sayang dengan ayah dan ibu serta keberkatan rezeki melalui pemberian yang diberkati itu.

Ust Pahrol menyimpulkan kisah itu dengan menyatakan bahwa sebenarnya ibu dan bapa bukanlah liabiliti (tanggungan) tetapi sebagai aset yang sangat berharga, rugi sekali bagi sesiapa yang masih mempunyai ayah dan ibu tetapi mengabaikan mereka pada hari tua, sebak rasa hati saya ketika tulisan ini saya coretkan kerana tren pengabaian ayah dan ibu sedang berlaku di kalangan masyarakat kita hari ini. Anak tidak lagi menghormati ibu dan ayah, malah menjadikan mereka sebagai “babu” yang boleh ditengking herdik sesuka hati. Ya Allah, bukakanlah hati anak-anak muda dewasa ini agar lebih mengasihi ibu dan bapa mereka dengan sesungguhnya. Ibu dan ayah tidak megharapkan sangat harta benda dan wang ringgit, kehadiran anak-anaknya dan cucu-cucunya sangat bererti ketika mereka meniti hari-hari tua yang entah bila akan berakhir.

“Memberi kepada ibu dan bapa itu pada hakikatnya memberi kepada diri sendiri, walau pun itu bukan niat kita ketika memberi, tetapi percayalah rezeki berganda akan pulang kepada kita semula. Doa mereka mustajab. Harapan mereka kenyataan. Kasih mereka berkekalan dan bekalan akhirat. Benarlah kata-kata Rasulullah SAW, bahwa keredhaan Allah itu terletak kepada keredhaan ibu bapa”.

Ismail Abdullah, USIM, 14 Jun 2012.

No comments:

Post a Comment